FEFO, FIFO és speciálisabb készletkezelési elvek a kiszervezett webshop logisztikában

A kiszervezett webshoplogisztikai szolgáltatások, a fulfillment, egyre népszerűbbé válnak élelmiszereket vagy táplálékkiegészítőket forgalmazó webshopok körében is, mivel segítenek a webshopoknak optimalizálni az áruk raktározását és szállítását. Fontos megérteni és alkalmazni a különböző raktározási elveket, mint például a FEFO és a FIFO, de a WhiteFishnél ennél jóval speciálisabb helyzeteket is kezelünk.

 

1. FEFO (First Expired, First Out) - Az első lejárati dátum elve

A FEFO elv azt jelenti, hogy az áruk raktározásakor a lejárati dátumuk alapján kerülnek különböző tárhelyekre. Rendelések összeállításakor az automatizált fulfillment szoftverünk úgy szervezi meg a komissiózást, hogy a legközelebbi lejárati idejű termékek kerüljenek először kiszállításra vagy felhasználásra. Ez különösen fontos az élelmiszerek és táplálékkiegészítők esetében, ahol az élelmiszerek frissessége és hatékonysága kritikus szerepet játszik a vásárlók elégedettségében és bizalmában.

Példa:

Képzeljük el, hogy egy egészség- és wellness webshopnak van egy raktáron lévő készlete különböző vitaminokból. A FEFO elve alapján a legkorábban lejáró vitaminok kerülnek először kiszállításra vagy felhasználásra, így biztosítva, hogy lehetőség szerint ne ragadjanak be a raktárba olyan régi termékek, amiket majd a kifutó lejárati dátum miatt fél év múlva esetleg már nem is lehet értékesíteni, ami veszteséget okozhat.

2. FIFO (First In, First Out) - az első beérkezett, első kiszállított elv

A FIFO elv szerint az áruk raktározásakor azokat az elsőként beérkezett tételeket kell először kiszállítani vagy felhasználni. Ez a megközelítés biztosítja, hogy az áruk minél kevesebb ideig álljanak a raktárban, minél gyorsabban kipörögjenek.

Példa:

A FIFO elv szerinti készletmenedzsment inkább azoknál a termékeknél népszerű, ahol nem kezelünk lejárati időt, de felléphetnek más esetek. Például adott terméknél a gyártó új, modernebb csomagolást vezet be, de a termék lényegében ugyanaz marad. Ebben az esetben fontos lehet, hogy a régebbi csomagolásúak pörögjenek ki először a raktárból és ne fordulhasson elő az, hogy néhány év múlva kap a vásárló egy évek óta a raktárban álló, már nem aktuális csomagolású terméket.

3. Egyéb raktározási elvek

A FEFO és a FIFO mellett számos egyéb raktározási elv létezik, amelyeket a fulfillment szolgáltatók alkalmazhatnak az áruk hatékony kezelése érdekében. Ezek közé tartozik például a LIFO (Last In, First Out), a LEFO (Last Expired, First Out).

Minden egyes elvnek megvannak a maga előnyei és alkalmazási területei, így nálunk, a WhiteFish Fulfillmentnél mindegyiket képesek vagyunk automatizáltan kezelni - és fontos itt kiemelni az AUTOMATIZÁLT szót.

Miért válaszják táplálékkiegészítős és élelmiszeres webshopok a WhiteFish Fulfillmentet?

Vannak a fentieknél speciálisabb helyzetek is, amikre megoldást tudunk nyújtani. Ezek általában akkor furdulnak elő, ha egy partnerünk B2C és B2B értékesítést is folytat párhuzamosan, tehát nem csak végfelhasználóknak, hanem viszonteladóknak is értékesít.

Az önmagában ugyanis nem elég, ha egy fulfillment szolgáltató a polcon hátulra teszi a későbbi lejárati idejű termékeket - bár van ilyen is. Ezt Gizi néni a sarki közértben is megtette 1978-ban. 2024-ben egy webshoplogisztikai cégnak ugyanabból a termékből a különböző lejáratú termékeket informatikailag és fizikailag is szeparáltan kell tudnia kezelni, csakis így lesz képes a rendszer arra, hogy a hibátlan komissiózást automatizált folyamatok irányítsák.

Például arra is - extrém, de lehetséges példa - hogy az egyik rendeléshez a régebbi lejárati idejű terméket komissiózza össze ugyanaz a munkatárs, aki tíz perc múlva ugyanabból a termékből az újabb lejárati idejű terméket szedje össze. Mindezt úgy, hogy komissiózáskor nem kell nézegetnie a dobozon a lejárati időket, így a hibalehetőség is minimalizálódik.

Parametrizált FEFO beállítások rendelésszinten

Előfordulhat, hogy bár alapesetben azt állítottuk be, hogy FEFO elv szerint küldjük ki egy partnerünk termékeit (legközelebbi lejáratú idejűek mennek ki először), de például bizonyos címzetteknek csak a minimum 6 hónapos lejárati idejű termékek mehetnek, más címzetteknek pedig legalább egy éves lejárati idejű termékek mehetnek.

Saját fejlesztésű webshoplogisztikai szoftverünkben ez néhány kattintással beállítható, és automatikusan eszerint fognak kimenni a rendelések. Nálunk ilyen egyszerű!

A következő blogbejegyzésünkben sorra fogunk venni néhány további megoldásunkat, amikkel az élelmiszereket vagy táplálékkiegészítőket forgalmazó webshopok működését tudjuk segíteni.

 

#tárolás #transzparencia #fejlesztés

Ezeket is érdemes elolvasnod:

Webáruházad van? Spórolj a logisztikán!

Ha webshopod logisztikai hátterét egy profi webshoplogisztikai cég végzi, nem kell a csomagokkal bajlódnod és akár komoly összeget spórolhatsz raktározáson, csomagolóanyagon és szállítási díjakon!

Kérj ajánlatot!